30 April 2015

Ciri-ciri pekerja yang baik



Ini adalah di antara adalah  ciri-ciri pekerja yang baik-

1. Bijak berkomunikasi : Majikan suka menggajikan pekerja yang mempunyai keupayaan untuk berkomunikasi dengan baik dan meluahkan perasaan dengan cara yang jelas , sama ada secara bertulis atau bercakap. Komunikasi tidak tepat / tidak sesuai di antara pekerja boleh menyebabkan banyak masalah kepada syarikat.


 2. Bermotivasi : Seorang pekerja yang baik tidak pernah ragu-ragu untuk mengambil tanggungjawab atau kedudukan yang lebih tinggi. Beliau juga bersedia untuk bekerja di luar waktu bertugas untuk memenuhi matlamat atau untuk menyelesaikan masalah , walaupun kerja dalam perbincangan tidak merupakan salah satu kerja-kerja tetap yang biasanya diberikan. 


3. Sanggup bekerja keras : Tidak ada pengganti kepada bekerja keras. Walaupun semua orang seolah-olah akan mengatakan bahawa mereka bekerja keras tetapi tidak ramai terus bekerja selepas waktu di tempat kerja. Jadi, seseorang itu perlu selalu mengingatkan diri sendiri tentang betapa pentingnya untuk bekerja keras sebagai seorang pekerja. 


4. Mudah belajar menyesuaikan diri: Pekerja yang tahu bagaimana untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran baru , bersedia untuk belajar perkara-perkara baru (pelajar cepat ) dan melakukan yang terbaik dalam perubahan yang mungkin dalam mana-mana organisasi. 


5. Boleh  bekerja dalam Pasukan : Banyak syarikat terdiri daripada pasukan. Mana-mana syarikat memerlukan usaha pasukan yang berkesan. Majikan yang boleh menyumbang merupakan pekerja ideal. 


6. Membantu orang lain : semua orang menghargai bantuan. Jangan teragak-agak dalam membantu orang lain. Inidapat  mewujudkan hubungan mesra dengan rakan-rakan dan kerja dapat berjalan dengan lancar dan seterusnya dihargai oleh majikan. 


7. Kejujuran : Seorang pekerja yang baik adalah jujur ​​tentang kerja. Kritikan diri dan bersedia untuk menerima maklum balas adalah penting untuk menjadi seorang  belajar yang baik.


 8. Beretika: peraturan Kerja dibuat untuk diikuti. Terdapat rahsia tempat kerja yang sepatutnya disimpan. Seorang pekerja yang baik mengikut polisi syarikat dan memberi inspirasi kepada orang lain untuk berbuat demikian juga. 


9. Memberi kredit di mana dia berada : Seorang pekerja yang baik bukan sahaja akan benar membiarkan hak rakan sekerja mempunyai kredit beliau tetapi juga berkongsi penghargaan sendiri dengan pasukannya.

 
10. Sopan : Menjadi mesra dan mudah didekati yakni tidak  membahayakan .Ucapan'assalamualaikum', ' selamat pagi ', ' terima kasih' dan '  adalah dialu-alukan . Perkara-perkara ini mungkin kelihatan tidak penting tetapi  mewujudkan anda sebagai pekerja kegemaran. 


11. Berdisiplin dan menepati masa : Setiap bos suka pekerja yang menepati masa , berdisiplin dan teliti. Masa adalah wang. Datang lewat ke pejabat , mengambil rehat yang tidak perlu, berlengah dan meninggalkan pejabat lebih awal daripada biasa merugikan syarikat. 


12. Elakkan gosip: Kita  perlu sentiasa ingat bahawa datang ke pejabat untuk bekerja ,atau kerjaya. Jangan menyebarkan gosip  atau khabar angin
 di pejabatMenghormati privasi  pekerja-pekerja. Memelihara dan melindungi urusan sulit di pejabat.

No comments:

Post a Comment